ANALISIS PENGARUH USAHA KULINER TERHADAP PENDAPATAN PELAKU UMKM DI KECAMATAN MEDAN SELAYANG

  • Diwayana Putri Nasution Universitas Pembangunan Panca Budi
  • Annisa Ilmi Faried Universitas Pembangunan Panca Budi
  • Aditya Farhan Universitas Pembangunan Panca Budi

Abstract

This study aims to analyze the effect of capital, consumption, production, distribution, technology, KUR, product innovation, number of workers, and length of business on the income of MSME actors in Medan Selayang District. The number of samples used is 200 culinary business actors. The method used is quantitative. The results of the Confirmatory Factor Analysis (CFA) analysis show that there are four factors formed, namely the length of business, consumption, distribution, and capital variables. Based on the Multiple Linear Regression Analysis results, two variables affect the income of MSME actors, namely consumption and distribution, which significantly affect the payment of MSME actors in Medan Selayang District. The higher the number of consumers and the more even distribution will increase the income of MSME actors.

Author Biographies

Diwayana Putri Nasution, Universitas Pembangunan Panca Budi

Ekonomi Pembangunan

Annisa Ilmi Faried, Universitas Pembangunan Panca Budi

Ekonomi Pembangunan

Aditya Farhan, Universitas Pembangunan Panca Budi

Ekonomi Pembangunan

References

Artini, N. R. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Umkm.Gara, 71-77.
Butarbutar, G. R. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Usaha Industri Makanan Khas Di Kota Tebing Tinggi. Faculty of Economics Riau University, 1-15.
Diandrino, D. (2018). Analisis Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Umkm Kedai Kopi Di Kota Malang. Universitas Brawijaya Malang, 1-17.
Fontana. (2011). Pengaruh Inovasi Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Toyota All New Avanza. Universitas Negri Surabaya, 1-7.
Hartono. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perkembangan Umkm Di Surakarta. Fakultas Ekonomi dan Bisnis, 1-16.
Iswandono. (2004). Ekonomi MIkro. Yogyakarta: UPP AMP YKPN.
Kasmir. (2003). Studi Kelayakan Bisnis. Studi Kelayakan Bisnis, 56-77.
Kotler. (2013). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Lamatenggo. (2011). Teknologi Komunikasi Dan Informasi Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Maheswara, A. A. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengarusi Pendapatan Ukm Sektor Perdagangan Di Kota Denpasar. Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 1-28.
Mankiw. (2013). Pengantar Ekonomi Makro. Pengantar Ekonomi Makro, 34-45.
Mardiasmono. (2008). Perpajakan Edisi Revisi. Perpajakan Edisi Revisi, 78-88.
Medan, B. P. (2019). Kecamatan Medan Selayang Dalam Angka. Medan: Badan Pusat Statistik Kota Medan.
Munawaroh, C. (2016). Pengaruh Pembiayaan, Lama Usaha, Dan Pendampingan Terhadap Pendapatan Umkm Nasabah Pembiayaan Pt. Bri Syariah Yogyakarta. Uiversitas Islam Negri Sunan Kalijaga, 1-65.
Nasution, D. P. (2013). Analisis Faktor-Fator Yang Mempengaruhi Pendapatan Pengusaha Restoran Di Kota Medan. Universitas Sumatra Utara, 1-160.
Pemasaran, M. (2008). Manajemen Sumberdaya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Pemasaran, M. (2017). Manajemen Pemasaran. In M. Pemasaran, Manajemen Pemasaran (p. 175). Jakarta: Bumi Aksara.
Rianto. (2011). Pemerataan Teknologi Informasi Sebagai Sumber Belajar Mahasiswa Pendidikan IPS. Universitas Negri Yogyakarta, 1-15.
Sadono, S. (2002). Pengantar Teori Mikro Ekonomi. Jakarta: FEUI.
Saleh, H. &. (2014). Strategi Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Berbasis (Studi Pelaku UMKM Di Kecamatan Sukodono Kabupaten Sidoarjo. Wacana, 68-77.
Samuelson. (2001). Ilmu Makro Ekonomi. Jakarta: PT. Media Global Edukasi.
Sulaeman. (2010). Pengembangan Usaha Kecil Dan Menengah Dalam Menghadapi Pasar Regional Dan Global. Infokop Nomor 25 Tahun XX, 153-171.
Sumarsono. (2003). Ekonomi Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Syahmiral, N. A. (2018). Pengaruh Harga Dan Saluran Distribusi Terhadap Volume Penjualan (Studi Pada Pabrik Tahu Atb Padang). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Kbp, 1-13.
Tjiptono, F. (2002). Strategi Pemasaran Edisi 1. Yogyakarta: Andi Offset.
Warista, B. (2008). Teknologi Pembelajaran, Landasan Dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Wicaksono. (2011). Manajemen Sumberdaya Manusia. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sadono, S. (2002). Pengantar Teori Mikro Ekonomi. Jakarta: FEUI.
Samuelson, P. A. (2001). Ilmu Makroekonomi. Jakarta: PT. Media Global Edukasi.
Sulaeman, S. (2010). Pengembangan Usaha Kecil Dan Menengah Dalam Menghadapi Pasar Regional Dan Global. Infokop Nomor 25 Tahun XX, 153-171.
Sumarsono, S. (2003). Ekonomi Manajemen Sumber Daya Manusia dan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Syahmiral, N. A. (2018). Pengaruh Harga Dan Saluran Distribusi Terhadap Volume Penjualan (Studi Pada Pabrik Tahu Atb Padang). Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Kbp, 1-13.
Tjiptono, F. (2002). Strategi Pemasaran. Edisi I. Yogyakarta: Andi Offset.
Published
2022-01-11
How to Cite
NASUTION, Diwayana Putri; FARIED, Annisa Ilmi; FARHAN, Aditya. ANALISIS PENGARUH USAHA KULINER TERHADAP PENDAPATAN PELAKU UMKM DI KECAMATAN MEDAN SELAYANG. Jurnal Kajian Ekonomi dan Kebijakan Publik (JEpa), [S.l.], v. 7, n. 1, p. 116-121, jan. 2022. ISSN 2527-2772. Available at: <https://jurnal.pancabudi.ac.id/index.php/jepa/article/view/3981>. Date accessed: 25 apr. 2024.