PENGARUH GAYA HIDUP DAN WORD OF MOUTH TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SEPEDA PADA SITUASI COVID 19 DI KOTA MEDAN
Abstract
This study aims to determine the effect of lifestyle and word of mouth on bicycle purchasing decisions in the Covid 19 situation in the city of Medan. This research is a type of qualitative research, and the data used in this study are data obtained based on data sources, namely: The data source used by the researcher is the primary data source. The sampling technique used was purposive sampling, purposive sampling was a sampling technique with certain considerations. The samples taken are based on questionnaires filled out by respondents or consumers who use bicycles, who can be met during the research. The analysis method used is multiple regression. The results showed that the Lifestyle variable had a negative and insignificant effect on purchasing decisions. The Word Of Mouth variable has a positive and significant effect on purchasing decisions.
References
Barber, Peggy, Wallace, L. (2010). Building a Buzz & Word of Mouth Marketing. American Library Association.
Batubara, S. S., Pulungan, D. R., & Yenty, M. (2020). Analisis Determinan Minat Mahasiswa Dalam Menggunakan Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis, 20(1), 23-37.
Dinawan, M. R. (2010). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian (Studi kasus pada konsumen Yamaha Mio PT Harpindo Jaya Semarang). Sains Pemasaran Indonesia, 9(3), 335–369.
El Fikri, M., Ahmad, R., & Harahap, R. (2020). Strategi Mengembangkan Kepuasan Pelanggan Online Shop Dalam Meningkatkan Penjualan (Studi Kasus Sabun Pyari). JUMANT, 12(1), 87-105.
Firmansyah, M. A. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). DEEPUBLISH.
Harahap, D. A. (2015). Analisi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian
Konsumen di Pajak USU (Pajus) Medan. Keuangan Dan Bisnis, 7(3), 227–242.
Hasan, A. (2017). Manajemen Pemasaran dan Marketing. Alfabeta.
Hasibuan, H. A., Purba, R. B., & Siahaan, A. P. U. (2016). Productivity assessment (performance, motivation, and job training) using profile matching. SSRG Int. J. Econ. andManagement Stud, 3(6).
Joesyiana, K. (2018). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Media Online Shop Shopee di Pekanbaru (Survey pada Mahasiswa Semester VII Jurusan Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam Riau). Valuta, 4(1), 71–85.
Juliandi, A. (2018). Structural equatuion model based partial least square (SEM-PLS): Menggunakan SmartPLS.
Juliandi, A., Irfan, I., & Manurung, S. (2015). Metodologi Penelitian Bisnis. Umsu Press.
Juniantoko, A. D., & Supriono. (2017). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Minat Beli Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian (Survei Pada Konsumen Waroeng Latte dan The Cemiland di Kota Madiun). Administrasi Bisnis, 53(2), 11–18.
Kotler, P. (2012). Manajemen Pemasaran. Andi. Laudon, T. (2017). E Commerce 2014 (10th ed.).
Listyorini, S. (2012). Analisis Faktor-Faktor Gaya Hidup dan Pengaruhnya Terhadap Pembelian Rumah Sehat Sederhana (Studi Pada Pelanggan Perumahan Puri Dinar Mas PT. Ajisaka di Semarang). Administrasi Bisnis, 1(1), 12–24.
Lubis, A. A. (2015). Pengaruh Harga dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Surat Kabar Pada PT. Suara Barisan Hijau Harian Orbit Medan. Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 16(02), 1–11.
Mangkunegara, P. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. PT Remaja Rosdakarya.
McCarthy, J. (2012). Dasar-Dasar Pemasaran : Pendekatan Manajerial Global. Salemba
Empat.
Mowen, M. dan. (2012). Perilaku Konsumen. Erlangga.
Muis, M. R., Gultom, D. K., Jufrizen, J., & Azhar, M. E. (2020). Model Elektronik Word Of Mounth: Citra Destinasi, Kepuasan Dan Loyalitas Wisatawan. Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis, 21(1), 1–19.
Nasution, A. E., & Lesmana, M. T. (2018). Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi Kasus pada Alfamart di Kota Medan). Seminar Nasional Vokasi Indonesia, 1, 83–88.
Nasution, A. E., Putri, L. P., & Lesmana, M. T. (2019). Analisis Pengaruh Harga, Promosi, Kepercayaan dan Karakteristik Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada 212 Mart di Kota Medan. Seminar Nasional Kewirausahaan, 1(1), 194–199.
Nasution, S. M. A., Jufrizen, J., & Azhar, M. E. (2020). Efek Mediasi Customer Engagement pada Pengaruh Brand Performance Terhadap Repeat Purchase Pengguna Sepeda Motor Yamaha di Kota Medan. Jurnal Humaniora : Jurnal Ilmu Sosial, Ekonomi dan Hukum, 4(2),11–22.
Nasution, M. I., Fahmi, M., Jufrizen, J., Muslih, M., & Prayogi, M. A. (2020). The Quality of Small and Medium Enterprises Performance Using the Structural Equation Model-Part Least Square (SEM-PLS). Journal of Physics: Conference Series, 1477(2020), 1–7.
Nugroho, S. (2013). Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran (kesembilan). Prenhalindo.
Pulungan, D. R., & Febriaty, H. (2018). Pengaruh Gaya Hidup dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Lembaga Penelitian Dan Penulisan Ilmiah, 2(3), 103–110.
Purwohandoko. (2009). Pengaruh Tangible Resource Perusahaan Terhadap Kinerja Perusahaan Air Minum dalam Kemasan (AMDK) di Wilayah Sidoarjo, Surabaya & Pasuruan. Jurnal Manajemen Dan Wirausaha, 11(2), 134–143. https://doi.org/10.9744/jmk.11.2.pp.134-143
Rachman, R., & Abadi, T. W. (2017). Komunikasi Word Of Mouth dan Keputusan Pembelian Batik Bangkalan. ASPIKOM, 3(2), 285–295.
Rangkuti, F. (2012). Riset Pemasaran. Gramedia Pustaka Utama. Senovits, A. (2011). Word of Mouth Marketing. Gramedia Pustaka Utama.
Silviana, M. M. (2011). The Power of Word of Mouth. Marketing. Gramedia Pustaka Utama.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif. Alfabeta.
Tumiran, T. (2020). MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MELALUI MODEL PEMBELAJARAN CREATIVE PROBLEM SOLVING (DALAM KAJIAN AQIDAH AKHLAK). Jurnal Ilmiah Al-Hadi, 6(1), 26-44.